ضوابط پذیرش و انتشار آگهی در آگهی نامه تخصصی هنرهای سنتی و صنایع دستی

دستورالعمل و مجموعه ضوابط پذیرش و انتشار آگهی به وسیله واحد نظارت بر آگهی های کانون آگهی و تبلیغات کیمیاگران نقش تدوین و در اختیار دست اندرکاران این مجموعه و متقاضیان درج آگهی قرار می گیرد.
این دستورالعمل در ۶ بند و ۲۴ اصل تنظیم و تدوین شده است.

بندها
بند۱- این دستورالعمل با رعایت قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران که برای نظارت بر موضوع تبلیغات و موارد مرتبط با آن تصویب شده تدوین شده است.
بند۲- صاحبان آگهی و سفارش دهندگان و نیز دست اندرکاران این مجموعه باید مفاد این دستورالعمل را به طور کامل رعایت کنند.
بند۳- در نظر داشتن و رعایت سیاست های کلان دولت جمهوری اسلامی ایران و متقاضیان روز در زمان پذیرش و سفارش آگهی ضروری است.
بند۴- تفسیر این دستورالعمل و ارائه نظرات مشورتی به عهده واحد نظارت بر آگهی ها است که بر این امور نظارت کامل نموده و از انتشار آگهی های مغایر با مفاد دستورالعمل حاضر جلوگیری می کند.
بند۵- در مورد هر نکته ای که در این دستورالعمل مبهم به نظر رسد یا به طور صریح در مورد آن صحبت نشده باشد باید قبل از انتشار از واحد حقوقی مجموعه کتبا نظرخواهی شود.
بند۶- در هر مورد که این دستورالعمل مسکوت به نظر رسد یا موضوع جدیدی مطرح شود که در این دستورالعمل درباره آن صحبت نشده باشد، حسب مورد ضابطه آن تدوین و در ویرایش بعدی به این دستورالعمل ملحق خواهد شد.

اصول
اصل ۱ – آگهی بایستی از هر جهت منطبق بر موازین قانونی و شرعی جمهوری اسلامی ایران باشد.
اصل۲- هرگونه توهین و افترا به ادیان رسمی، آداب، رسوم، قومیت ها، لهجه ها و گویش های مختلف کشور ممنوع است.
اصل۳- در آگهی نبایستی از تصاویر، آثار یا نام افراد بدون کسب اجازه قبلی استفاده شود.
اصل۴- رعایت کلیه قوانین مربوط به حمایت از حقوق مادی و معنوی مولفان، مصنفان و هنرمندان و آیین نامه های مربوطه الزامی است.
اصل۵- سفارش دهندگان آگهی باید مستندات لازم، قانع کننده و قانونی برای ادعاها و استدلال های موضوع آگهی را ارائه دهند.
اصل۶- در آگهی یک کالا یا خدمت خاص نباید تلویحا یا تصریحا کالا و خدمات مشابه دیگری نفی یا تلاش شود که موضوع آگهی در مقایسه با دیگر کالاها و خدمات اثبات شود.
اصل۷- در آگهی نباید به صراحت یا تلویح محصولات تولید داخل در مقایسه با انواع خارجی در سطح پایین تری نشان داده شود.
اصل۸- آگهی نباید به هیچ وجه متضمن فریب بوده و فراتر از واقعیت، کالا یا خدمات مورد نظر را با ادعای خلاف واقع معرفی کند. همچنین از اغراق باید پرهیز شود.
اصل۹- در آگهی نباید با استفاده از تمهیدات فنی و با قصد گمراه کردن مخاطب ویژگی های کالای موضوع آگهی ، برتر از واقعیت به تصویر کشیده و نشان داده شود.
اصل۱۰- تاکید بر روی کالا و خدمات باید متناسب با اهمیت آن محصول باشد و هرگونه اغراق به منظور تاثیرگذاری بیشتر بر مخاطبان جایز نیست.
اصل۱۱- استفاده از نماد و نشان نربوط به کشورهای دیگر مانند پرچم آن ها مجاز نیست مگر در صورت ارائه مستندات قانع کننده.
اصل۱۲- استفاده از نام ونشان تجاری مراکز، شرکت ها و موسسات دیگر بدون کسب مجوز ممنوع است.
اصل۱۳- پوشش و آرایش شخصیت های مورد استفاده در آگهی باید متناسب با عرف جامعه بوده و با موقعیت سنی و اجتماعی آنها متناسب باشد.
اصل۱۴- به منظور حفظ مقدسات استفاده از ایات قرآن و اسماء مبارکه در آگهی ممنوع است.
اصل۱۵- در متن و نوشتارها باید از واژه ها و کلمات فارسی استفاده شود و همچنین اسامی کالاها و اماکنی که در متن آگهی می‌شود باید حتی المقدور فارسی باشد. چنانچه به هر دلیلی از اسامی خارجی استفاده شود باید مستندات و دلایل کافی و توجیهی برای قانع شدن واحد نظارت ارائه شود.
اصل۱۶- چنانچه به هنگام تنظیم آگهی ضرورت استفاده از خط غیر فارسی وجود داشته باشد باید اندازه فونت خط فارسی بزرگ تر باشد.
اصل۱۷- تبلیغ کالاها و خدمات دیگر کشورها در صورتی مجاز است که عرضه و فروش آن به موجب مجوز وزارت بازرگانی در داخل کشور ممنوعیت قانونی نداشته باشد.
اصل۱۸- در آگهی درج شماره تماس به همراه نشانی صاحبان آگهی ضروری است.
اصل۱۹- در آگهی ها در صورت استفاده ازتصویر نقشه و پرچم ایران باید به صورت کامل و استاندارد از آنها استفاده شود.
اصل۲۰- در ارتباط با آگهی مربوط به آموزشگاه های علمی آزاد، کسب و ارائه مجوز از وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری الزامی است.
اصل۲۱- در ارتباط با آگهی مربوط به آموزشگاه های آزاد فنی حرفه ای، کسب و ارائه مجوز از سازمان فنی و حرفه ای الزامی است.
اصل۲۲- استفاده از تصویر یا هرگونه مطلبی که نشان دهنده هرگونه همکاری با شبکه های ماهواره ای معاند یا غیر مجاز فارسی زبان باشد ممنوع است.
اصل ۲۳- در هنگام درج قیمت در آگهی ها، رعایت عرف بازار الزامی است.
اصل۲۴- در ارتباط با آگهی موسسات، اماکن و واحدهای صنفی که دارای اتحادیه می باشند یا از یکی از دستگاه های دولتی مجوز دریافت می کنند کسب و ارائه پروانه صادرشده از سوی اتحادیه یا سازمان مربوطه الزامی است.
اصل۲۵- هرگونه استفاده ابزاری از خانم ها، آقایان و کودکان در آگهی ها ممنوع است.

درباره نویسنده

مدیر سایت