طراحی آگهی مطبوعاتی

طراحی آگهی مطبوعاتی
آگهی تجاری نشریات مکتوب
از ۴۰۰٫۰۰۰ تا ۵۰۰٫۰۰۰ تومان

ابزار و شیوه‌های تبلیغ متعدد بوده، آن‌ها با توجه به عوامل مطرح در برنامه تبلیغاتی شما نظیر مشخصات بازار هدف، نوع کالا یا خدمت مورد نظر و یا بودجه تبلیغاتی قابل انتخاب و استفاده هستند. در این میان “آگهی مطبوعاتی” به عنوان پرسابقه‌ترین شیوه تبلیغ همواره مورد توجه بوده است.

این ابزار تبلیغاتی با ظهور و گسترش صنعت چاپ و انتشار روزنامه‌ها متولد شد و ۳۰۰ سال تنها ابزار تبلیغاتی با تاثیرگذاری در حجم و وسعت بالا بود که با ظهور رسانه‌های دیداری و شنیداری در قرن بیستم حیاتش به چالش کشیده شد. اما گستره قابل توجه مخاطبان در مقابل هزینه پایین تبلیغات مطبوعاتی، بقاء این رسانه را در برابر دیگر رسانه‌های نوظهور تضمین کرده‌است.

حتی اگر بودجه کافی برای حضور در رسانه‌ای مانند  تلویزیون را در اختیار دارید، انتشار آگهی در مطبوعات را فراموش نکنید چرا که به‌عنوان مکمل و تثبیت کننده آن عمل خواهد کرد.
با فراگیر شدن استفاده از چاپ تمام رنگی در نشریات کیفیت طرح آگهی‌ها نیز ارتقا یافته ولی با این وجود “آگهی مطبوعاتی” شما باید طبق شرایط و قواعدی خاص تدوین و طراحی شود.

کیمیاگران نقش برای بالابردن بازده پیام بازرگانی شما در مطبوعات نکاتی را در اینجا خاطر نشان می‌کند:
۱- نقش “هویت سازمانی” در تبلیغات مطبوعاتی از هر جای دیگر پررنگ‌تر است. با توجه به مخاطبان پرشمار و تعدد نوبت انتشار آگهی مطبوعاتی، حفظ یگانگی رویه و شیوه هنری طرح آگهی اهمیتی بسیار دارد. درست همانند حضور شخصی تازه وارد در یک محیط کاری بزرگ است که به جای استفاده از لباس رسمی هر روز آرایش چهره و لباس خود را تغییر دهد در نتیجه هیچکس قادر به شناسایی او نخواهد بود.
بنابراین از تنوع‌طلبی در طرح تبلیغات مطبوعاتی خود پرهیز کنید چرا که در غیر اینصورت ردپای پیام بازرگانی خود را در ذهن مخاطب پاک خواهید کرد.
۲- تکرار و تداوم حضور را فراموش نکنید، واضح است که هیچ فروشگاهی با ۲ روز فعالیت در هفته نمی تواند خیل مشتریان را به سوی خود جذب کند. پس اگر درج آگهی در مطبوعات را در لیست برنامه‌های توسعه بازار خود دارید دلیلی ندارد که به صورت پراکنده و مقطعی به آن بپردازید.
۳- برای یافتن یک روزنامه پرخواننده و یا یک نشریه تخصصی پرتیراژ وقت بگذارید به عنوان مدیر و یا واحد بازرگانی مجموعه خود، موظفید تا با بررسی نیاز و سلیقه مشتریان احتمالی، نشریه‌ای مناسب جهت تبلیغات خود بیابید.
۴- در مورد انتخاب نشریات تخصصی بیشتر دقت عمل به خرج دهید، حضور در یک نشریه تخصصی که انتشار منظم ندارد و یا محدوده توزیع مشخص و موثر برایش تعریف نشده فقط بودجه تبلیغاتی شما را هدر می‌دهد.
۵- علاوه بر درج آگهی در مطبوعات سعی کنید تا با تهیه و انتشار مطالب تازه و تخصصی مرتبط با حرفه خود در جهت ماندگار شدن اثر تبلیغات گام بردارید.
۶-  در نظر داشته‌باشید قرار نیست یک آگهی “فهرست اجناس” یا “ویترین فروشگاه” شما باشد در دنیای پر ازدحام امروز مکان‌های دنج و خلوت بیشتر به چشم می‌آیند پس آگهی شما باید نام کالا یا شرکت شما را در ذهن مخاطب حک کند. مشتریان شما می‌توانند توضیحات بیشتر را در کاتالوگ شرکت ببینند یا از زبان کارشناسان فروش بشنوند.